Laat ik eens cynisch starten. In Nederland maar ook internationaal is men dol op lijstjes. De afgelopen week is er weer een interessant lijstje bij gekomen. Namelijk dat van Great Place(s) To Work" , kortweg GTPW. Toch is dit een lijstje dat misschien wel wat extra aandacht kan krijgen.
GTPW is zowel de naam van een onderzoeks- en adviesorganisatie, gevestigd in de Verenigde Staten, met internationale vestigingen over de gehele wereld als de naam van de prestigieuze prijs die afgelopen week is uitgereikt aan softwarebedrijf Microsoft (in de categorie grote en multinationale ondernemingen) en adviesbureau &Samhoud (kleine en middelgrote ondernemingen).
GTPW hanteert een aantal dimensies waarop bedrijven worden vergeleken en waarop zij dus ook kunnen scoren. Een citaat:
“……Vertrouwen
is het meest essentiële element voor de primaire werkrelatie tussen medewerker en zijn werkgever. In ons model kent vertrouwen drie dimensies: Geloofwaardigheid, Respect en Eerlijkheid.
Geloofwaardigheid
Geloofwaardigheid betekent dat managers regelmatig communiceren met de werknemers over de organisatiedoelstellingen, plannen en strategieën en vragen naar hun ideeën. Het houdt in dat mensen en middelen effectief en efficiënt gecoördineerd worden, zodat de werknemers weten hoe hun werk zich verhoudt tot de organisatiedoelstellingen. Het management stelt integer handelen als maatstaf in de organisatie. Om geloofwaardig te zijn moet de daad bij het woord worden gevoegd.
Respect
Respect houdt in dat werknemers in staat worden gesteld om met de juiste instrumenten, middelen en training hun werk goed uit te voeren. Het betekent dat goede prestaties en extra inzet opgemerkt en gewaardeerd worden. Het houdt ook in dat de werknemers betrokken worden bij de activiteiten van de organisatie en beschouwd worden als partners, dat er een sfeer van samenwerking wordt gekoesterd zowel tussen werknemers onderling als tussen afdelingen en filialen. Verder impliceert respect een veilige en gezonde werkomgeving waarbij de balans tussen werk en privé-leven niet alleen een slogan is, maar daadwerkelijk een toegepast begrip.
Eerlijkheid
In een eerlijke organisatie wordt economisch succes door middel van beloningsstructuren en compensatiesystemen evenwichtig verdeeld. Iedereen krijgt gelijke mogelijkheden om erkenning te krijgen. Beslissingen betreffende het aannemen en promoveren van mensen worden onpartijdig gemaakt. Verder wordt discriminatie bestreden in de organisatie en duidelijke processen om hiertegen in beroep te gaan ondersteunen dit. Om eerlijk te zijn moet men rechtvaardig wezen.
Trots en kameraadschap
De laatste twee dimensies van het model van het Great Place to Work® Institute omvatten de relaties tussen de werknemers en hun werk/de organisatie (trots) en tussen de werknemer en zijn/haar collega's (kameraadschap).
Wanneer organisaties meer kenmerken aannemen van goed werkgeverschap, vervaagt het onderscheid tussen management en de werknemers. De organisatie wordt een gemeenschap. De werknemers zijn trots op hun werk, hun team en hun organisatie. Ze hebben het gevoel dat zij zichzelf kunnen zijn op hun werk. Ze vieren de successen van hun collega's en werken samen met anderen uit de gehele organisatie. Mensen hebben plezier in hun werk en met de mensen met wie zij werken. Zij willen graag bij de organisatie blijven werken”
&Samhoudt bestaat 18 jaar en er werken zo’n 70 mensen. Dat zij deze prijs hebben gewonnen verbaast mij niet als ik de kernwaarden bekijk waarmee dit bedrijf van meet af aan is opgebouwd.
Dat Microsoft en misschien moeten wij wel zeggen Microsoft Nederland die prijs heeft verworven is toch wel een prestatie. Ten slotte hebben wij het hier wel over een strak geleide multinational op Amerikaanse leest geschoeid, waarvan ooit wel beweerd is dat haar medewerkers “sektarische trekjes” vertoonden.
Ik werk zelf al zo’n 15 jaar samen met Microsoft. Ik zie een aantal factoren die hebben bijgedragen aan de omslag in de besturing van Microsoft:
- De omslag die Microsoft vanaf 2000 heeft gemaakt om meer vanuit oplossingen te werken, dan puur als software leverancier en daardoor de noodzaak om meer naar buiten georiënteerd te gaan werken;
- De slogan “Your potential is our ambition” die Microsoft een aantal jaren heeft gehanteerd en die het belang onderstreepte om iets met potentie te doen, als individu, als gemeenschap, als bedrijf.
- Een toenemende maatschappelijke betrokkenheid van Microsoft, zoals bijvoorbeeld in India.
- Ten slotte denk ik dat het geen wonder is dat juist de Nederlandse vestiging een voorloperrol in internationaal verband speelt bij de omvorming. Immers qua aantallen is de organisatie te overzien en is verandering dus beter te organiseren, de specifieke sociaal demografische factoren in Nederland rond mobiliteit en de noodzaak om een nieuwe balans te vinden tussen zakelijk en privé.
Maar het is uiteindelijk wel het lef geweest en de visie van het Microsoft NL management om een avontuur te starten met het betrekken van hun nieuwe pand op Schiphol en daarin zowel te experimenteren met ruimte, tijd als vrijheid. Een avontuur dat nog gaande is.
Gefeliciteerd
Geen opmerkingen:
Een reactie posten