Waar zijn wij nu eigenlijk mee bezig?

Wat doen wij? Waarom doen wij eigenlijk wat wij doen? Wat houdt ons bezig? Waarom niet anders?

maandag 7 september 2009

Video vergaderen, even droogzwemmen

Steeds meer bedrijven willen zich inzetten voor het milieu. Dat gebeurt op allerlei manieren.

Afgelopen week deden mijn collega Fred Thijssen en ik een kleine test met video vergaderen voor een van onze klanten.  In die test wilden wij laten zien dat je met je collega’s een videovergadering kunt doen over het eigen bedrijfsnetwerk en dat je daarbij samen een applicatie op afstand kunt delen, bijvoorbeeld een Powerpoint-presentatie die iemand verzorgt. Wij wilden demonstreren dat dit  zonder veel moeite mogelijk is met een goede kwaliteit van zowel beeld als geluid.Via een script wilden wij ook laten ervaren hoe het werkt en dat het niet heel ingewikkeld is maar juist leuk om te doen.

De voordelen van zo’n manier van werken liggen voor de hand. Door virtueel te vergaderen hoef je geen fysieke afstand te overbruggen, dat spaart tijd maar leidt ook tot een vemindering van de CO2 uitstoot. Er zijn nog tal van andere voordelen van deze wijze van werken. Binnenkort zal ik daar verder aandacht aan schenken.

Voorafgaand aan de officiele demo wilden wij vanzelfsprekend wel even testen of het allemaal goed werkt. 

Eerst zijn wij daarom bij elkaar gekomen om de testomgeving te inspecteren en de laatste afspraken door te nemen. Vervolgens vertrok ik naar een andere . Het was ongeveer 10.30 uur, buiten de spits. Normaal kun je de afstand tussen de 2 vestigingen in ongeveer 20 minuten overbruggen. Ik had echter geen rekening gehouden met de voorbereidingen van de Wereldhavendagen. Ik was gedwongen uit te wijken . Aan de voet van de Euromast liet ik mijn auto achter. Met de watertaxi overbrugde ik de Maas, wat gezien de enorme wind wel een belevenis was. Al met al kostte de hele exercitie mij ruim een uur. Onbedoeld een extra motief om virtueel te vergaderen. Zelfs buiten de spits is het verkeer in de Randstad onvoorspelbaar.

Heeft u zelf ook belangstelling voor deze slimme manier van vergaderen neem dan even contact op.

Geen opmerkingen: